Stačí zadat vaše telefonní číslo a náš specialista vám pomůže najít způsob, jak zbytečně nepřeplácet za energie.
Anebo rovnou použijte on-line kalkulačku a zjistěte, kolik můžete ušetřit.
Ze všech osobních vozů prodaných v ČR letos do konce září bylo 4,2 procenta elektromobilů.
Elektromobil tak na českých silnicích zdaleka není běžným dopravním prostředkem. Podle údajů z letošního ledna bylo u nás celkem registrováno přibližně 22,5 tisíce bateriových aut. Přičteme-li k nim 7 224 elektromobilů prodaných za první tři čtvrtletí 2024, stále nejsme ani na 30 tisících. Jestliže je v České republice registrováno kolem 6,6 milionů osobních vozů, podíl připadající na elektromobil bez ohledu na značku tak představuje necelých 0,45 procenta.
Prodej automobilů za tři kvartály 2024 podle statistik Svazu dovozců automobilů meziročně stoupl o 2,56 procenta na baťovských 171 999 nově registrovaných vozů. Elektromobil byl tedy jen přibližně každý 24. z tohoto počtu, což dokládá, že poptávka stále zůstává na nízké úrovni. Podíl elektromobilů na registracích přitom podle analytiků vzrostl především díky dotacím, které mohou podnikatelé na nákup nového elektrického vozu získat. Zhruba 87 procent alokované částky je nicméně už vyčerpáno a očekává se, že bez dotace zájem znovu poklesne.
Dopady zastavení dotačního programu s finančním příspěvkem na každý nově zakoupený elektromobil shodou okolností nedávno dokumentoval německý list Frankfurter Allgemeine Zeitung s odvoláním na studii pojišťovny HUK Coburg. Podíl motoristů, kteří po vlastní zkušenosti na elektromobil zanevřeli a při dalším nákupu se vrátili k vozu se spalovacím motorem, od začátku roku v Německu vzrostl na 34 procent. V roce 2021 přitom k takovému rozhodnutí dospělo jen 14 procent dotazovaných.
V Německu se rovněž snížil počet nakupujících, kteří si pořídili svůj první elektromobil, a příznivé nejsou ani výhledy do budoucna. Ve třetím letošním kvartálu by čistě bateriový elektrický pohon zvolilo pouze 3,9 procenta soukromých kupujících. Podíl motoristů, kteří vůz se spalovacím motorem vyměnili za elektromobil, přitom v posledním čtvrtletí roku 2022 dosáhl 6,9 procenta a o rok později jen mírně klesl na 6,6 procenta.
Nečekané ukončení dotačního programu na nákup elektromobilu na konci roku 2023 je jen jedním z důvodů poklesu zájmu o bateriové vozy v Německu. Dalším podstatným je nedostatečná síť nabíjecích stanic, jejíž aktuální kapacity zůstaly daleko za ambiciózními plány a sliby. Zákazníky při úvahách koupit si elektromobil znejišťují rovněž proklamace zástupců autoprůmyslu i politiků zpochybňující uskutečnitelnost plánu EU zcela zakázat od roku 2035 prodej nových automobilů se spalovacími motory.
Zákon, který vyžaduje, aby od roku 2035 nové vozy prodávané v zemích EU měly nulové emise CO2, což fakticky znemožňuje provoz aut na benzin a naftu, schválila EU v březnu 2023. Za nesplnění emisních limitů by výrobci automobilů měli platit milionové pokuty. V roce 2026 má dojít k přezkoumání dopadů zákazu.
Poslední dobou můžeme v Německu i v České republice pozorovat snahy o přehodnocení této restrikce, případně o odložení její účinnosti. Ministr dopravy Martin Kupka navrhuje dřívější přezkum – místo původně plánovaného roku 2026 chce opatření revidovat už v příštím roce. Jeho motivací je především snaha o udržení konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu, zachování pracovních míst a zajištění dostupnosti dopravy.
Německo dřívější přezkoumání cílů a důsledků zákazu odmítlo s tím, že je nutné, aby odvětví automotive mělo jasná pravidla. Šéf francouzské automobilové asociace PFA na právě probíhajícím pařížském autosalonu sice ke zrušení zákazu přímo nevybídl, ale prohlásil, že je nutné rychle se vrátit k jednacímu stolu a přezkum cílů prodiskutovat.
Výrobci automobilů jako BMW, Volkswagen, Renaultu i italská vláda, vyzývají k uvolnění nebo k odkladu cílů na snížení emisí CO2. Elektromobil není tak žádaný, jak se předpokládalo, a nižší prodeje budou pro automobilky znamenat vysoké emisní pokuty, jejichž důsledky mohou být likvidační. Pokles ziskovosti a malá konkurenceschopnost vedly koncern Volkswagen k rozhodnutí propustit příští rok nejméně 15 tisíc lidí a zavřít několik výrobních závodů.
Problémy připustil i šéf automobilky BMW Oliver Zipse, který však situaci zasadil do širšího rámce. Ve svém vystoupení na Autosalonu Paříž 2024 prohlásil, že kromě samotných levnějších a úspornějších elektromobilů dovážených z Číny ohrožuje evropský automobilový průmysl i jeho závislost na čínských dodávkách baterií a dalších dílů pro elektromobily. Dodal, že pro zmírnění této závislosti musí Evropa plán zákazu prodejů nových aut se spalovacím motorem od roku 2035 zrušit a podpořit moderní technologie včetně alternativních paliv, jako jsou e-paliva nebo biopaliva či auta s vodíkovými palivovými články.
Využijte službu Kalkulátor.cz, partnera Energie.cz
Stačí zadat vaše telefonní číslo a náš specialista vám pomůže najít způsob, jak zbytečně nepřeplácet za energie.
Anebo rovnou použijte on-line kalkulačku a zjistěte, kolik můžete ušetřit.