
Uhlíkové clo by znečišťovatelé měli platit od roku 2026.
Na uhlíkové clo se snesla vlna kritiky a Evropská komise podle všeho bude muset zareagovat a nastavené parametry systému Carbon Border Adjustment Mechanism (mechanismus uhlíkového vyrovnání na hranicích – CBAM) upravit. Ve stínu turbulencí, které v mezinárodních vztazích vyvolává americký prezident Donald Trump zaváděním a opětovným rušením cel na dovoz různého zboží a surovin, poněkud zanikly debaty o změnách, které se na uhlíkové clo chystají. Přitom jsou neméně významné.
Uhlíkové clo má chránit vnitřní trh EU
CBAM, zkráceně uhlíkové clo, uvalila Evropská unie na dovoz těch surovin a výrobků ze třetích zemí, jejichž výroba indikuje zvýšenou produkci skleníkových plynů. Systém by měl pomoci evropským průmyslovým odvětvím zatíženým vysokými emisemi škodlivin k tomu, aby měly vyrovnané podmínky s výrobci ze států mimo EU, které nepodléhají povinnosti zajistit si pro svou činnost emisními povolenky (EU ETS). Uhlíkové clo by u produkce z dovozu mělo dorovnat náklady na emise oxidu uhličitého z adekvátní evropské výroby.
V říjnu 2023 odstartovalo přechodné období, které v první fázi zavádí oznamovací povinnost zatím pouze pro odvětví s vysokými emisemi, případně vysokým rizikem úniku uhlíku. Aby jí dotčené společnosti dostály, měly do konce ledna 2024 nahlásit Evropské komisi import ze třetích zemí u všech produktů, na něž se uhlíkové clo vztahuje. Jde tak zejména o mimoevropský dovoz železa a oceli, hliníku, cementu, elektrické energie, vodíku či hnojiv. V letech 2026 až 2034 má CBAM postupně nahradit bezplatné emisní povolenky systému EU ETS, uhlíkové clo přitom bude reflektovat ceny tohoto systému. Určité technickoadministrativní potíže vedly k prodloužení termínu prvního reportu, to však nejsou jediné problémy, které spuštění CBAM provázejí.
Zásadní omezení počtu dotčených subjektů
Už krátkodobá praxe ukázala, že získávání požadovaných údajů od mezinárodních dodavatelů je velmi náročné na čas i na odbornost, a proto i dost nákladné. Evropská komise pod tlakem zástupců dotčených odvětví zvažuje upravit systém tak, aby mu podléhalo pouze 20 procent podniků, a to těch, které se na emisích uhlíku podílejí nejvýznamněji. EK disponuje analýzou prokazující, že právě tato skupina produkuje až 97 procent emisí pokrytých CBAM. Nadměrné a v podstatě zbytečné administrativní zátěže by se tak mohlo zabavit kolem 80 procent společností, což v reálu představuje desítky tisíc firem. Nejen, že by nic nemusely reportovat, ale hlavně následně ani platit uhlíkové clo.
Evropská komise 26. února zveřejnila balíček Omnibus I ke zjednodušení a snížení regulatorní zátěže pro soukromý sektor, který se mimo jiných oblastí týká i CBAM. Opatření ke zjednodušení povinného režimu zveřejňování informací – primárně ve vztahu k podávání zpráv podniků o udržitelnosti, je však teprve ve stavu návrhu, takže ještě může doznat změn.
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen revizi CBAM připouští, nicméně nesmí podle ní vést k oslabení klimatických cílů EU. CBAM je totiž rovněž nástrojem proti takzvanému úniku uhlíku, tedy odlivu evropského průmyslu do zemí s benevolentnějším vztahem k emisím uhlíku. Uhlíkové clo v současné podobě tak v zásadě přenese platby za emise na dodavatele především z rozvojových, ale i dalších ekonomik po celém světě. Nejohroženějším oborem je výroba železa a oceli, hlasitými kritiky CBAM jsou proto jejich největší vývozci ze států jako Brazílie, Jižní Afrika, Turecko a zejména Kanada.
Revizi žádá i kanadský energetický sektor
Shodou okolností jen před několika dny v reakci na Trumpovy kroky vyzvala ke zrušení federálního systému zpoplatnění emisí uhlíku, tamní obdoby EU ETS, také skupina kanadských ředitelů ropných a plynárenských společností podpořená některými politiky. Poukázali na to, že uhlíková daň snižuje konkurenceschopnost kanadských podniků oproti státům bez podobných opatření, jako jsou mimo jiných i Spojené státy.
Uvalení cel ze strany USA motivuje firmy k hledání nových trhů se zdroji energie. To může podpořit obchodní vztahy orientované na partnery s podobným vztahem k ochraně životního prostředí, tedy například právě na země Evropské unie. V Kanadě se však ozývají i hlasy, že by se země neměla soustředit na klimatické cíle na úkor ekonomiky.
Federální systém plateb za uhlíkové emise Kanada zavedla v roce 2019 ve snaze omezit produkci škodlivin zejména v energetice a těžkém průmyslu. Jeho úplné zrušení je málo pravděpodobné, schůdnější by případně mohly být jeho úpravy.